Ι.Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου
Στην πόλη της Καλαμπάκας διατηρούνται αρκετοί μικροί μεταβυζαντινοί ναοί με ενδιαφέρουσες τοιχογραφίες και ξυλόγλυπτα τέμπλα. Tο πιο σπουδαίο όμως μνημείο της πόλης είναι ο βυζαντινός ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου, ο καθεδρικός ναός της επισκοπής Σταγών με σημασία πολυσήμαντη για τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη. Πρόκειται για μια μεγάλη τρίκλιτη μεσοβυζαντινή βασιλική με υπερυψωμένο το μεσαίο κλίτος. Ο νάρθηκας επικοινωνεί με τον κυρίως ναό με τρίβηλο άνοιγμα.
Στο ανατολικό άκρο του νότιου κλίτους διασώζονται μερικές σημαντικότατες τοιχογραφίες -άγιοι ολόσωμοι και σε στηθάρια- του 12ου αι., ενώ ο υπόλοιπος ναός είναι κατάγραφος με πλήθος σκηνών και σειρές ολόσωμων αγίων που χρονολογούνται στα 1573. Οι τελευταίες αυτές τοιχογραφίες, σύμφωνα με την επιγραφή ανιστόρησης, είναι έργο του ιερέα Κυριαζή και του Νεόφυτου, που ήταν γιος του περίφημου κρητικού ζωγράφου Θεοφάνη.
Χαρακτηριστικός είναι ο μεγάλος και υψηλός άμβωνας, που αποτελεί μοναδικό σωζόμενο δείγμα άμβωνα στη μέση του ναού. Είναι μαρμάρινος και έχει ανασυγκροτηθεί κυρίως από τα κομμάτια του άμβωνα της παλαιοχριστιανικής βασιλικής. Ο ναός διασώζει επίσης ωραίο ξυλόγλυπτο τέμπλο και μερικές σημαντικές φορητές εικόνες. Τέλος, πρέπει να μνημονευτεί ότι στο βόρειο τοίχο του εσωνάρθηκα είναι γραμμένο αυτοκρατορικό έγγραφο -χρυσόβουλλο- του 1336 με το οποίο ο αυτοκράτορας Ανδρόνικος Γ’ παραχωρεί προνόμια και επικυρώνει τα όρια της επισκοπής Σταγών και ένα πατριαρχικό έγγραφο – σιγγίλιο- που εξέδωσε για τον ίδιο σκοπό το 1393 ο πατριάρχης Αρσένιος.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο μοναδικός στο είδος του μαρμάρινος άμβωνας, με τις δύο σκάλες, που βρίσκεται στο δάπεδο, στο κέντρο του μεσαίου κλίτους του ναού. Έχει ανασυγκροτηθεί, κατά ένα μέρος του, από υλικά του παλαιοχριστιανικού άμβωνα.