Ναός Αγίου Χαραλάμπους
Στα 1798, επί του επισκόπου Σταγών Παϊσίου του Κλεινοβίτη (1784, Μαΐου 12 – 1808) και επί ηγουμένου της μονής Αμβροσίου, κτίστηκε το σημερινό επιβλητικό καθολικό, προς τιμήν του Αγίου Χαραλάμπους, του οποίου η κάρα φυλάσσεται εκεί ως ιερό θησαύρισμα, δώρο ανεκτίμητο του ηγεμόνα της Βλαχίας Viadislav και του συγγενούς του μεγάλου βορνίκου Dragomir.
Ας σημειωθεί εδώ ότι από πολύ νωρίς η ιστορία της Μονής του Αγίου Στεφάνου συνδέθηκε στενά με τον ρουμανικό ηγεμονικό οίκο της Βλαχίας, ο οποίος ανήγειρε και αφιέρωσε στη μετεωρική αυτή μονή ως μετόχι το μονύδριο της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στη θέση Μπουτόι (Butoiu), κοντά στο Τιργόβιστο της Ρουμανίας, και δώρισε στη Μονή του Αγίου Στεφάνου άγια λείψανα, ιερά σκεύη, άμφια κ.ά. Πότε ακριβώς έγιναν αυτά δεν είναι εξακριβωμένο. Προτείνονται διάφορες χρονολογίες από τους ερευνητές, που κυμαίνονται από τα τέλη του ΙΔ΄ μέχρι και τις αρχές του ΙΣΤ΄ αιώνα.
Το νέο καθολικό της μονής απομιμείται το γνωστό αγιορειτικό αρχιτεκτονικό τύπο. Ο κυρίως ναός είναι τετρακιόνιος σταυροειδής εγγεγραμμένος, με τις δύο κόγχες (χορούς) αριστερά και δεξιά˙ προηγείται ευρύχωρος εσωνάρθηκας-λιτή με τέσσερις κίονες στο κέντρο που στηρίζουν τη στέγη του. Χαρακτηριστικοί και εντυπωσιακοί είναι οι ραδινοί και ψηλόλιγνοι τρούλλοι, ο μεγάλος και κεντρικός του κυρίως ναού και οι δύο μικρότεροι του ιερού, πάνω από την πρόθεση και το διακονικό. Στη βόρεια εξωτερική πλευρά του ναού έχει προστεθεί τοξωτή στοά – εξωνάρθηξας, που, σύμφωνα με την επιγραφή του, οικοδομήθηκε επί ηγουμένου Θεοφάνη, ο οποίος στις αρχές του ΙΘ΄ αι. διαδέχτηκε τον Αμβρόσιο.
Τοιχογραφίες. Το Καθολικό του Αγίου Χαραλάμπους δεν είχε παλαιά τοιχογραφία εκτός από τον Παντοκράτορα που καταστράφηκε το 1945 μαζί με τον τρούλλο. Η σημερινή αδελφότητα, μετά από έγκριση της Διευθύνσεως Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και κατόπιν θετικής γνωμοδοτήσεως του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, το 1992 ξεκίνησε την αγιογράφηση του Καθολικού, την οποία ανέθεσε στον ταλαντούχο Κορίνθιο ζωγράφο-ψηφιδογράφο-αγιογράφο Βλάση Τσοτσώνη με τους συνεγάτες του. Το έργο συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Ο αγιογράφος ιστορεί το Καθολικό με πιστότητα στην παράδοση και διατηρώντας τους καθιερωμένους τύπους της Κρητικής Σχολής που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή. Εργάζεται με καταπληκτική καλλιτεχνική και συνθετική δεξιότητα, και πλούσια εκφραστική ικανότητα, με τρόπο που πραγματικά τα νέα έργα δεν υστερούν σε αξία από τα παλαιότερα.