Το Καθολικό της Μονής
Το καθολικό της Μονής Ρουσάνου είναι αγιορειτικού τύπου, όπως και των περισσοτέρων άλλων μετεωρικών μονών. Ο κυρίως ναός είναι σταυροειδής δικιόνιος, με τρούλλο στο κέντρο και τις δύο πλευρικές κόγχες, τους χορούς, αριστερά και δεξιά. Ο τρούλλος είναι πολυγωνικός, με μονόλοβα παράθυρα, και δεσπόζει με το ύψος του σε όλο το κομψό μοναστηριακό συγκρότημα. Το ιερό, για λόγους που επέβαλλε η διαμόρφωση του βράχου, είναι στραμμένο προς βορράν. Ο εσωνάρθηκας (λιτή), πριν από τον κυρίως ναό, καλύπτεται ολόκληρος με μεγάλο ενιαίο θόλο.
Ο ναός είναι αφιερωμένος στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Όμως στη μονή με ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια και ευλάβεια τιμάται και πανηγυρίζεται και η μνήμη της Αγίας Βαρβάρας (4 Δεκ.), με αθρόα συρροή των πιστών της περιοχής.
Η τοιχογράφηση του καθολικού έγινε επί ηγουμένου της μονής Αρσενίου, με δικά του έξοδα, το έτος 1560 ( ϙζξθ΄= 7069 από κτίσεως κόσμου), σχεδόν 30 ολόκληρα χρόνια μετά την ανέγερση του μοναστηριού, όπως μας πληροφορεί σχετική επιγραφή στον κυρίως ναό, πάνω από την είσοδο που οδηγεί από το νάρθηκα προς αυτόν και κάτω από την παράσταση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Η επιγραφή δεν παραδίδει το όνομα του ζωγράφου, ο οποίος όμως πρέπει να ήταν πολύ αξιόλογος, αφού η αγιογράφηση του κυρίως ναού και του νάρθηκα της μονής αυτής αποτελεί ένα από τα λαμπρότερα τοιχογραφικά σύνολα της μεταβυζαντινής ζωγραφικής κατά το β΄ μισό του ΙΣΤ΄ αιώνα. Οι τοιχογραφίες αυτές τεχνοτροπικά ανήκουν στην Κρητική Σχολή. Τόσο ο νάρθηκας όσο και ο κυρίως ναός είναι κατάγραφοι.
Τον βορεινό τοίχο του νάρθηκα, πάνω από την είσοδο προς τον κυρίως ναό, καλύπτει η επιβλητική και πολυπρόσωπη σύνθεση της Δευτέρας Παρουσίας· πάνω η Ετοιμασία του Θρόνου με τον Πρόδρομο και την Παναγία γονατισμένους αριστερά και δεξιά και τον Χριστό στην κορυφή· κάτω στο κέντρο τρεις άγγελοι, από τους οποίους ο μεσαίος κρατεί το ζυγό της δικαιοσύνης και ο πρώτος τρίαινα. Στο θόλο ιστορείται ο Παντοκράτορας και γύρω του τον περιβάλλουν «νεανίσκοι και παρθένοι, πρεσβύτεροι μετά νεωτέρων», που τον υμνολογούν και τον δοξάζουν. Τις μεγάλες επιφάνειες των άλλων τοίχων του νάρθηκα καλύπτουν τα συνηθισμένα μαρτύρια αγίων (Γεωργίου, Δημητρίου, Νέστορα, Ευγενίου, Μαρδαρίου κ.α.), καθώς και ολόσωμες μορφές αγίων, ασκητών και ερημιτών.
Στον κυρίως ναό, πάνω από την είσοδο, εικονίζεται η πολυπρόσωπη παράσταση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Δεξιά και αριστερά της πύλης στέκουν, φρουροί άγρυπνοι, ολόσωμοι και επιβλητικοί, οι Αρχάγγελοι των Άνω Δυνάμεων Μιχαήλ και Γαβριήλ. Στον τρούλλο, όπως είναι καθιερωμένο, ιστορείται ο Παντοκράτορας. Στις πλευρικές κόγχες των χορών, υψηλά, εικονίζονται η Μεταμόρφωση και η Ανάσταση του Χριστού, ενώ πιο κάτω ολόσωμοι στρατιωτικοί άγιοι. Οι υπόλοιπες επιφάνειες των τοίχων είναι κατάγραφες με τις παραστάσεις του Δωδεκάορτου και με σκηνές από τη ζωή του Χριστού και της Παναγίας. Ανάμεσα στούς άλλους εικονιζόμενους αγίους διακρίνονται και οι μεγάλοι μελωδοί της Εκκλησίας, ο άγιος Κοσμάς, «η Θεόπνευστος κινύρα (=κιθάρα) του πνεύματος», και ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, «η εύλαλος αηδών».